Om oss

Segelflygklubben består idag av 140 medlemmar varav 50 flyger. De övriga är tex stödmedlemmar, gästmedlemmar, passiva medlemmar eller nåt liknande. Vi flyger totalt ca 400 timmar per år vilket är ganska normalt för oss men vår trend är att vi ökar i flygtid. Klubben innehar idag 4 stycken flygplan varav 1 är bogserflygplan, 1 motorseglare och 2 segelflygplan. Det finns även flertalet privata segelflygplan hos oss.

År 2000 flyttade vi till vårt nya flygfält på Karlstad flygplats från det gamla vid Jakobsbergsbron. Karlstad kommun beslutade att stänga av all flygverksamhet på gamla flygfältet vilket ledde oss till att flytta till det nya. För oss har det inneburit mycket positivt. Vi har hamnat närmare termiken vilket är vår livsnäring.

Historik från segelflygklubben

 Jan Hasslid blir Svensk mästare i Arboga.

Kenny Cato flyger DM, Örebro med en 3:e placering.
Jan Hasslid flyger Frya Cup i Norge
Göran Lihv flyger T-Rollen och AVA-SM
Göran Lihv vann mållandningstävlingen.
Klubben är med och arrangerar Karlstad Airshow

Klubben byter ordförande. Jan Hasslid lämnar över till Mats Henriksson.

Fredrik Norgrén och Kenny Cato flyger DM i sträckflygning och kvalificerar sig till SM nästkommande år.

Klubben lyckas kliva upp i division 1 i Allsvenskan.

Jan Hasslid vinner Rikssegelflygtävlingen (RST) och kvalificerar sig därmed till SM 2002.

Segelflygklubben flyttar nu tillbaka sin flygverksamhet till Våldalen, Karlstad Flygplats och premiärflyger på nya stråket den 15 april. Flygplatschefen, Florence Brinkegård, klipper bandet från en inlånad Duo-Discus från Torsby Fk. (Klicka på bilden för att förstora)

Klubbens motorseglare SF25C, SE-UCU, totalhavererar i förlängningen av norra stråkänden. 

Klubben lyckas hitta en begagnad motorseglare från Tyskland, Sevelen, SF 25C som ersättare för UCU. Ersättaren får beteckningen SE-UDU. (Klicka för att förstora)

 

Kenny Cato deltar i på standard-SM i Uppsala.

Införskaffas ASW-19B med beteckningen SE-UID. Detta är samma flygplan som införskaffades ett antal år tidigare.